Jazda na rowerze jest szczególnie przyjemna, gdy wszystkie komponenty pracują poprawnie. Podczas jazdy pod wzniesienie możemy wybrać niskie przełożenie, na długiej prostej wyższe. W przypadku, gdy przerzutka odmówi współpracy, jazda staje się trochę uciążliwa. W celu wprowadzenia do tematu regulacji zapraszamy do zapoznania się budową oraz zasadą działania przerzutki przedniej.
Budowa przerzutki przedniej
W poprawnym przeprowadzeniu regulacji przerzutki przedniej, pomocna jest znajomość jej podstawowej budowy. Ze względu na dużą ilość producentów oraz konstrukcje, budowa poszczególnych przerzutek może się różnić.
Przerzutki przednie można podzielić ze względu na typ mocowania. Dostępne są przerzutki z klasyczną obejmą, E-type oraz Direct Mount. Przerzutkę z mocowaniem E-Type, montuje się pomiędzy ramą roweru a miską wkładu suportu. Natomiast przerzutki Direct Mount przykręcane są do zaprojektowanym w ramie otworów montażowych.
Jak działa przednia przerzutka?
Nie zależnie od sposobu mocowania, przerzutki przednie działają na tej samej zasadzie. W celu przerzucenia biegu przerzutki na wyższy bieg (na większą tarczę zębatą), naciskamy dźwignię manetki lub obracamy manetkę w przypadku manetek obrotowych. Wciśnięcie manetki powoduje ruch klatki przerzutki w stronę mechanizmu korbowego, przez co wewnętrzna strona klatki naciska na łańcuch powodujące jego przerzucenie. W przypadku zmiany biegu na niższy, zewnętrzna strona klatki przerzutki powoduje przesunięcie łańcucha na mniejszą tarczę zębatą.
Śruby ograniczające H i L
Śruby ograniczające mają za zadanie, nie pozwolić na przerzucenie łańcucha poza tarcze zębate mechanizmu korbowego. Śruba H ogranicza ruch klatki przerzutki w stronę mechanizmu korbowego, dzięki czemu nie dojdzie do przerzucenia łańcucha za największą tarczę zębatą. Natomiast śruba L ogranicza ruch klatki przerzutki w stronę ramy roweru, zapobiegając przerzuceniu łańcucha za najmniejszą tarczę zębatą.
Wkręcanie śruby L zgodnie ze wskazówkami zegara powoduje przesunięcie się klatki przerzutki w stronę największej tarczy zębatej mechanizmu korbowego. Skutkuje to zmniejszeniem odległości pomiędzy wewnętrzną stroną klatki a łańcuchem. W celu zmniejszenia odległości pomiędzy zewnętrzną stroną klatki a łańcuchem na najmniejszej tarczy zębatej należy wkręcić śrubę H zgodnie ze wskazówkami zegara.
Nie taka straszna regulacja
Poznanie zasady działania śrub regulujących pracę przerzutki przedniej pozwala na łatwiejszą i szybszą jej regulację. Poznanie odrobiny teorii sprawi, że nie będziemy mieli dużego oporu do zapoznania się z praktycznym aspektem regulacji przerzutki.