7kw.

Co kryje w środku Rohloff Speedhub 500/14?

Od ponad 20-stu lat piasta Rohloff Speedhub 500/14 jest synonimem niezawodności. Ze względu na przemyślany i precyzyjnie opracowany mechanizm, piasta zapewnia doskonałą zmianę przełożeń w każdych warunkach. Jedną z idei firmy Rohloff jest pełna transparentność, dzięki czemu możemy poznać wszystko co kryje się w środku. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółową budową i zasadą działania piasty Speedhub 500/14.

Przekładnia

Przekładnia Speedhub składa się z trzech szeregowo połączonych przekładni planetarnych. Na wałku wejściowym połączonym z przekładnią 1, przykręcana jest tarcza zębata przez którą przekazywany jest napęd z łańcucha lub paska. Przekładnie planetarne 1 oraz 2 mają identyczną konstrukcję. Siedem przełożeń zapewnia połączenie dwóch przekładni. Trzecia przekładnia planetarna redukuje przełożenia, jednocześnie zapewniając podwojenie ich liczby. Moment obrotowy przenosi się na korpus piast za pomocą jarzma trzeciej przekładni.

Elementy konstrukcyjne piasty Speedhub 500/14

Ze względu na interesująca konstrukcję mechanizmu zmiany biegów, warto zwrócić uwagę na zespół mechanizmu zmiany biegów. Biegi z zakresu 1-7 zmieniane są podczas pierwszego obrotu wałka. Następnie przy zmianie biegu z 7 na 8, pierścień sprzęgający unieruchamia trzecią przekładnię. Drugi obrót wałka powoduje włączenie biegów z zakresu 8-14.

Elementy mechanizmu przełączającego.

Biegi piasty Rohloff Speedhub

Cyfry przedstawione w nawiasach oznaczają stopień przekładni: pierwszy lub drugi.

Bieg 1

Koło pierścieniowe 1 jest napędzane przez tarczę zębatą. Koło centralne 1 pierwszego stopnia przekładni łączy się z osią za pomocą zapadki 1. Koła obiegowe 1 napędzane są przez koło pierścieniowe 1, obiegają koło centralne 1 i napędzają jarzmo 1(2).

Bieg 1 piasty Rohloff Speedhub.

Przekładnia 2 o przełożeniu 1:1 przenosi obroty bezpośrednio na koło centralne 3. Koło pierścieniowe 3 jest połączone z nieruchomą osią. Koła obiegowe 3 są napędzane przez koło centralne 3. Koła obiegowe 3  przetaczają się po wieńcu nieruchomego koła pierścieniowego 3, redukując prędkość obrotową jarzma, które przez wałeczki napędza korpus piasty.

Przełożenie całkowite wynosi 0,279 co oznacza, że na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,279 obrotu piasty.

Bieg 2

Koło pierścieniowe 1 jest napędzane przez tarczę zębatą. Koło centralne 2 pierwszego stopnia przekładni przekładni łączy się z osią za pomocą zapadki. Koła obiegowe są napędzane przez koło pierścieniowe 1, obiegają koło centralne 2 i napędzają jarzmo 1(2).

Bieg 2 piasty Rohloff Speedhub.

Przekładnia 2 o przełożeniu 1:1, przekazuje napęd na koło centralne 3. Koło pierścieniowe jest połączone z osią. Koło centralne 3 napędza koła planetarne 3, które przetaczają się po wieńcu nieruchomego koła pierścieniowego 3, jarzmo przenosi ruch obrotowy na korpus piasty.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,316 obrotu piasty.

Bieg 3

Przekładnia 1 przyjmuje konfigurację jak przy biegu pierwszym. Koło centralne 2 łączy się za pomocą zapadki z osią. Jarzmo 1(2) napędza koła obiegowe 2, obiegające nieruchome koło centralne 2. Wówczas następuje 1,292 obrotu koła pierścieniowego 2 i połączonego z nim koła centralnego 3.

Bieg 3 piasty Rohloff Speedhub.

Koło pierścieniowe 3 połączone jest z osią. Koła obiegowe 3 są napędzane przez koło centralne, przetaczają się po wieńcu koła pierścieniowego 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,360 obrotu piasty.

Bieg 4

Przekładnia 1 o przełożeniu 1:1 przekazuje obroty bezpośrednio na jarzmo 1(2). Przekładnia 2 o przełożeniu 1:1 przekazuje obroty bezpośrednio na koło centralne 3. Koło pierścieniowe 3 jest połączone z osią.

Bieg 4 piasty Rohloff Speedhub.

Koła obiegowe 3, które toczą się po kole pierścieniowym 3, są napędzane przez koło centralne 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,409 obrotu piasty.

Bieg 5.

Przekładnia 1 jest włączona jak przy biegu 2. Koło pierścieniowe 1 jest napędzane przez tarczę zębatą. Koło centralne 2 pierwszego stopnia przekładni przekładni łączy się z osią za pomocą zapadki. Koła obiegowe są napędzane przez koło pierścieniowe 1, obiegają koło centralne 2 i napędzają jarzmo 1(2).

Bieg 5 piasty Rohloff Speedhub.

Zapadka 1(2) łączy koło centralne 1(2) z osią. Jarzmo 1(2) napędza koła obiegowe 2, które obiegają nieruchome koło centralne 1(2). W przekładni 3 koło pierścieniowe 3 połączone jest z osią. Koła obiegowe 3 napędzane są przez koło centralne 3, które przetaczają się po kole pierścieniowym.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,464 obrotu piasty.

Bieg 6

Przekładnia 1 jest włączona i przekazuje obroty bezpośrednio na jarzmo 1(2). Zapadka 2(2) unieruchamia koło centralne 2(2), łącząc je z osią. Jarzmo 1(2) napędza koła obiegowe 2, które obiegają koło centralne 2.

Bieg 6 piasty Rohloff Speedhub.

W przekładni 3 koło pierścieniowe jest połączone z osią. Koła obiegowe 3 są napędzane przez koło centralne 3, przetaczają się po kole pierścieniowym 3

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,528 obrotu piasty.

Bieg 7

Przekładnia 1 o przełożeniu 1:1 przenosi napęd na jarzmo 1(2). W przekładni 2, zapadka łączy koło centralne z osią.

Bieg 7 piasty Rohloff Speedhub.

Jarzmo 1(2) napędza koła obiegowe (2), które obiegają koło centralne. W przekładni 3 koło pierścieniowe 3 jest połączone z osią. Koła obiegowe są napędzane przez koło centralne 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,600 obrotu piasty.

Bieg 8

Koło pierścieniowe 1 jest napędzane przez tarczę zębatą. Zapadka 1(1) łączy koło centralne 1(1) z osią. Koła obiegowe 1 są napędzane przez koło pierścieniowe 1. W związku z tym koła obiegowe przetaczają się po nieruchomym kole centralnym 1(1).

Bieg 8 piasty Rohloff Speedhub.

Przekładnia 2 o przełożeniu 1:1 przekazuje obroty bezpośrednio na koło centralne (3). Koło pierścieniowe 3 oraz koło centralne 3 są połączone, przez co koła obiegowe nie mogą się obracać. Wówczas przekładnia 3 ma przełożenie 1:1 i przekazuje obroty z przekładni 2 na jarzmo 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,682 obrotu piasty.

Bieg 9

Koło pierścieniowe 1 jest napędzane przez tarczę zębatą. Zapadka 2(1) łączy koło centralne 2(1) z osią. Koła obiegowe 1 są napędzane przez koło pierścieniowe 1, przetaczają się po nieruchomym kole centralnym 2(1).

Bieg 9 piasty Rohloff Speedhub.

Przekładnia 2 o przełożeniu 1:1 przekazuje obroty bezpośrednio na koło centralne (3). Koło pierścieniowe 3 oraz koło centralne 3 są połączone, przez co koła obiegowe nie mogą się obracać. Wówczas przekładnia 3 ma przełożenie 1:1 i przekazuje obroty z przekładni 2 na jarzmo 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,774 obrotu piasty.

Bieg 10

Koło pierścieniowe 1 jest napędzane przez tarczę zębatą. Koło centralne 1 pierwszego stopnia przekładni łączy się z osią za pomocą zapadki 1. Koła obiegowe 1 napędzane są przez koło pierścieniowe 1, obiegają koło centralne 1 i napędzają jarzmo 1(2).

Bieg 10 piasty Rohloff Speedhub.

Zapadka 2(2) unieruchamia koło centralne 2(2), łącząc je z osią. Jarzmo 1(2) napędza koła obiegowe 2, które obiegają koło centralne 2. Koło pierścieniowe 3 oraz koło centralne 3 są połączone, przez co koła obiegowe nie mogą się obracać. Wówczas przekładnia 3 ma przełożenie 1:1 i przekazuje obroty z przekładni 2 na jarzmo 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 0,881 obrotu piasty.

Bieg 11

Przekładnia 1 o przełożeniu 1:1 przenosi napęd na jarzmo 1(2). Przekładnia 2 o przełożeniu 1:1 przekazuje obroty bezpośrednio na koło centralne 3.

Bieg 11 piasty Rohloff.

Koło pierścieniowe 3 oraz koło centralne 3 są połączone, przez co koła obiegowe nie mogą się obracać. Wówczas przekładnia 3 ma przełożenie 1:1 i przekazuje obroty z przekładni 2 na jarzmo 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 1,000 obrót piasty.

Bieg 12

Koło pierścieniowe 1 jest napędzane przez tarczę zębatą. Koło centralne 2 pierwszego stopnia przekładni przekładni łączy się z osią za pomocą zapadki. Koła obiegowe są napędzane przez koło pierścieniowe 1, obiegają koło centralne 2 i napędzają jarzmo 1(2).

Bieg 12 piasty Rohloff.

W przekładni 2, zapadka łączy koło centralne z osią. Jarzmo 1(2) napędza koła obiegowe (2), które obiegają koło centralne. Koło pierścieniowe 3 oraz koło centralne 3 są połączone, przez co koła obiegowe nie mogą się obracać. Wówczas przekładnia 3 ma przełożenie 1:1 i przekazuje obroty z przekładni 2 na jarzmo 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 1,135 obrotu piasty.

Bieg 13

Przekładnia 1 o przełożeniu 1:1 przenosi napęd na jarzmo 1(2). Zapadka 2(2) łączy koło centralne z osią. Jarzmo 1(2) napędza koła obiegowe 2, które przetaczają się po unieruchomionym kole centralnym 2(2).

Bieg 13 piasty Rohloff.

Koło pierścieniowe 3 oraz koło centralne 3 są połączone, przez co koła obiegowe nie mogą się obracać. Wówczas przekładnia 3 ma przełożenie 1:1 i przekazuje obroty z przekładni 2 na jarzmo 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 1,292 obrotu piasty.

Bieg 14

Przekładnia 1 o przełożeniu 1:1 przenosi napęd na jarzmo 1(2). Zapadka 1(2) łączy koło centralne z osią. Jarzmo 1(2) napędza koła obiegowe 2, które przetaczają się po kole centralnym 1(2).

Bieg 14 piasty Rohloff

Koło pierścieniowe 3 oraz koło centralne 3 są połączone, przez co koła obiegowe nie mogą się obracać. Wówczas przekładnia 3 ma przełożenie 1:1 i przekazuje obroty z przekładni 2 na jarzmo 3.

Na jeden obrót tarczy zębatej przypada 1,467 obrotu piasty.

Konstrukcja o szerokim zastosowaniu

Dzięki poznaniu przełożeń jakie oferuje piasta Rohloff Speedhub 500/14, można dobrać rozmiary tarcz zębatych roweru do preferowanego stylu jazdy. Dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń, piastę Speedhub można zastosować do rowerów górskich, trekkingowych jak i miejskich. Jej niezawodna konstrukcja sprawia, że wystarczy wsiąść na rower i cieszyć się jazdą przez wiele tysięcy kilometrów.