12maj

Przełożenia – czym są i jak je obliczyć

Czytając o napędach rowerowych bardzo często można spotkać się z pojęciami: przełożenia, zakres przełożeń. Jednak co dokładnie one oznaczają i jak można je obliczyć? Ponadto dzięki nim możemy określić teoretyczne prędkości jazdy. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat, zapraszamy do przeczytania artykułu.

Zakres przełożeń

Wartość zakresu przełożeń podaje się w procentach. Dla napędów z jednorzędowym mechanizmem korbowym, dzielimy ilość tarczy zębatej mechanizmu korbowego przez ilość zębów najmniejszej tylnej tarczy i mnożymy razy 100. W przypadku napędów o dwóch, bądź trzech tarczach zębatych z przodu zakres przełożeń obliczamy z zależności:

Przełożenia - zakres przełożeń

Zakres przełożeń nie odzwierciedla do końca możliwości napędu. W celu dokładnej analizy należy poznać metody obliczeń przełożeń oraz ich znaczenie.

Przełożenia

Przełożenie oznacza ilość obrotów jakie wykona tylne koło na jeden obrót mechanizmu korbowego. Oblicza się je jako stosunek ilości zębów tarczy mechanizmu korbowego do ilości zębów tylnej tarczy. Im większa wartość przełożenia tym większą prędkość można uzyskać, lecz należy wówczas zastosować większą siłę na pedały. Dlatego przełożenia takie są zalecane do szybkiej jazdy po równym terenie. Podczas jazdy w terenie najlepiej stosować małe przełożenia, gwarantujące większy moment obrotowy ułatwiający jazdę po nieutwardzonych powierzchniach.

Gudereit LC-60 evo

Znając wartość przełożenia, obwód koła i kadencję, można wyliczyć teoretyczną prędkość jaką można uzyskać. Pozwala to na dostosowanie roweru do własnych preferencji jazdy. Przykładowe obliczenia zostaną pokazane na rowerze Gudereit LC-60 evo. Dane potrzebne do obliczeń to średnica koła, ilość zębów kasety oraz tarcz mechanizmu korbowego oraz kadencja. W rowerze zastosowano mechanizm korbowy Shimano Deore FC-T6010 o kombinacji tarcz 48-36-26T, kasetę CS-HG50-10 o stopniowaniu 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36T oraz koła o rozmiarze 28/47-622.

Przełożenia roweru Gudereit LC-60

W celu obliczenia prędkości maksymalnej jaką można uzyskać na danym przełożeniu należy zastosować wzór:

Obliczona wartość jest wartością teoretyczną, która w rzeczywistości może mieć inną wartość m.in. ze względu na występujące opory aerodynamiczne oraz toczenia.

Warte poznania

Dzięki wiedzy na temat czym są przełożenia i w jaki sposób wpływają na charakter jazdy, łatwiej można wybrać rower z optymalną konfiguracją napędu. Przed zakupem warto zapoznać się z zastosowanymi elementami i sprawdzić, czy będą odpowiednie.