15mar

Piasta planetarna czy przerzutka zewnętrzna?

Obecnie możemy wybierać spośród wielu systemów zmiany biegów. Jednak, jaki system będzie najlepszym rozwiązaniem? Czy wybrać klasyczny system składający się z dwóch przerzutek czy też piastę planetarną? W tym artykule przybliżymy zalety obydwu systemów oraz doradzimy jaki rower będzie najlepszym rozwiązaniem.

Konstrukcja systemów zmiany biegów

Systemy wykorzystujące przerzutki zamontowane w piaście tylnej składają się z niewielkiej ilości elementów. Wśród komponentów znajdują się jedna manetka na kierownicy, piasta planetarna, tarcze zamontowane przy korbie i piaście tylnej. W przypadku napędów wykorzystujących pasek, zamiast tarcz montowane są koła zębate. Cały układ odpowiedzialny za zmianę biegów zamknięto w szczelnym korpusie piasty. Dzięki takiemu rozwiązaniu warunki atmosferyczne, piasek, błoto nie wpływają na pracę przerzutki.

Przerzutka, mechanizm korbowy oraz kaseta Shimano Deore XT

Obecnie bardzo popularny system zmiany przełożeń to rozwiązanie oparte na klasycznych przerzutkach. Dzięki nim otrzymujemy nawet do 30 przełożeń, doskonałych do szybkiej jazdy w trasie oraz idealnych do pokonywania trudnych terenów. Jednak, ze względu na budowę, system ten jest wrażliwy na brud, wodę i warunki atmosferyczne. Wymaga od użytkownika częstszej konserwacji oraz czyszczenia.

Piasta planetarna – plusy

Do największych zalet piast planetarnych należy ich niezawodność. Dzięki szczelnej, zamkniętej konstrukcji mechanizm zmiany biegów zabezpieczono przed wpływem czynników zewnętrznych. Bez wątpienia wpływa to na zmniejszenie ilości wizyt w serwisie. Jedyną czynnością jaką trzeba wykonać to wymiana oleju co kilka tysięcy kilometrów.  W związku z brakiem kasety, czynności związane z czyszczeniem roweru stają się prostsze i mniej czasochłonne.

Piasta planetarna Rohloff
Piasta planetarna Rohloff Speedhub 500/14

Z powodu braku kasety linia łańcucha zawsze pozostanie taka sama, a tarcze oraz łańcuch będą dłużej służyć niż w przypadku systemu z tradycyjnymi przerzutkami. Brak zewnętrznej przerzutki to również brak wystających elementów. Przy zjeżdżaniu z krawężników czy podczas jazdy w terenie, nie grozi nam uderzenie w przerzutkę tylną i przeskok łańcucha.

Jedna z zalet, która jest wskazywana przez użytkowników to możliwość zmiany przełożenia w czasie postoju. Nie musimy kręcić mechanizmem korbowym, aby zmienić przełożenie. Rozwiązanie to idealnie sprawdza się, gdy zapomnimy zmienić bieg przed zatrzymaniem na światłach.

Istotną zaletą użycia piasty planetarnej jest możliwość zastosowania paska jako elementu przeniesienia napędu. Napędy oparte na paskach zębatych i piastach planetarnych są uznawane za jedne z najbardziej niezawodnych wśród napędów rowerowych. Cechuje je mała awaryjność oraz bardzo długa żywotność elementów mechanicznych.

Piasta planetarna z paskiem zębatym
Napęd z piastą planetarną i paskiem zębatym

Minusy piasty planetarnej

W przypadku potrzeby naprawy piasty planetarnej, która zdarza się naprawdę rzadko, piastę trzeba przekazać profesjonalnemu serwisowi. Jednak profesjonalny serwis gwarantuje nam odpowiednią naprawę, dzięki czemu piasta będzie działać jak nowa.

Piasty planetarne posiadają mniejszy zakres przełożeń niż klasyczne przerzutki. W rowerach miejskich zakres przełożeń piast takich jak Shimano Nexus lub Alfine jest wystarczający. Jednak, gdy potrzebujemy szerokiego zakresu przełożeń warto zwrócić uwagę na piastę Rohloff Speedhub 500/14. Speedhub obala stereotyp piast planetarnych o małych zakresach przełożeń. 14-biegowa piasta zapewnia zakres wynoszący 526%.

Piasty planetarne są cięższe o kilkaset gramów od systemów złożonych z klasycznych przerzutek. W przypadku użytkowania roweru na co dzień, gdy nie bierzemy udziału w zawodach sportowych większe masa nie wpłynie znacząco na jazdę rowerem.

Klasyczny łańcuchowy sysytem napedowy
Napęd z przerzutkami zewnętrznymi i łańcuchem.

Piasta planetarna czy klasyczna przerzutka?

Wybór zależy od indywidualnych preferencji przyszłego właściciela roweru. Zarówno piasty planetarne oraz klasyczne przerzutki posiadają zalety i wady. Piasty planetarne doskonale sprawdzą się w rowerach miejskich oraz trekkingowych. Możliwość zmiany przełożenia w czasie postoju ułatwia jazdę po mieście. Odpowiednio dobrane przełożenia zapewniają możliwość lekkiej i dynamicznej jazdy. Gdy jesteśmy bardziej wymagającym użytkownikiem, warto zwrócić uwagę na piastę Rohloff Speedhub 500/14. Piasta firmy Rohloff zapewnia szeroki zakres przełożeń oraz 14 biegów. Zapraszamy do zapoznania się z piastą w artykule “Rohloff Speedhub – Niezawodna jakość”.