25lut

Rohloff Speedhub 500/14 – niezawodna jakość

Rohloff Speedhub 500/14 to przekładnia rowerowa schowana w tylnej piaście roweru. Użytkownikom zapewnia 14 biegów oraz zakres przełożeń wynoszący 526%. Ze względu na niezawodność oraz perfekcyjne działanie uznaje się ją za jeden z najlepszych systemów zmiany biegów.

Świat ujrzał piastę Rohloff Speedhub po raz pierwszy w 1996 roku. Na międzynarodowej wystawie rowerów oraz motocykli IFMA w Koloni Bernhard Rohloff zaprezentował nowy produkt firmy. Piasta charakteryzowała się niezwykłymi parametrami technicznymi, dlatego wzbudziła zainteresowanie wielu osób oraz firm, w tym światowych gigantów takich jak Shimano. Rok później na targach Eurobike w Friedrichshafen zaprezentowano działanie piasty zamontowanej w rowerze. W rezultacie, piasta Speedhub zyskał popularność i w 1998 roku zaczęto dostarczać pierwsze egzemplarze piast.

Zalety piasty Speedhub 500/14

Speedhub to jeden z najbardziej wytrzymałych systemów zmiany przełożeń w rowerach. Swoją niezawodność zawdzięcza między innymi szczelnej konstrukcji odizolowanej od czynników zewnętrznych. Dzięki zamkniętemu mechanizmowi w piaście, nie ma możliwości uszkodzenia elementów mechanicznych jak w przypadku tradycyjnych napędów z przerzutkami tylnymi. Podczas użytkowania roweru z piastą Speedhub 500/14 wymaga się jedynie wymiany oleju wewnątrz piasty co 5000 kilometrów.

Wnętrze piasty Rohloff Speedhub 500/14
Wnętrze piasty Rohloff Speedhub 500/14

W przypadku napędów wykorzystujących przekładnię Rohloff Speedhub oraz łańcuch napędowy, linia łańcucha jest zupełnie prosta. Dzięki temu żywotność łańcucha zwiększa się i nie napotkamy problemów związanych ze spadającym łańcuchem. Piasta firmy Rohloff współpracuje również z paskami klinowymi. Napęd oparty na Speedhub 500/14 oraz pasku to jedno z najlepszych, dostępnych rozwiązań na rynku. Stanowi on idealne rozwiązanie dla osób, które nie chcą spędzać czasu nad ciągłą konserwacją roweru. Pasek nie wymaga smarowania, a w przypadku zabrudzenia wystarczy użyć ciepłej wody. Przykładem takiego roweru jest Gudereit LC-R 4.0 evo.

Rohloff Speedhub E-14

Firma Rohloff postanowiła wyjść na przeciw oczekiwaniom fanom rowerów elektrycznych. Wraz z firmą Bosch opracowała zelektryfikowaną wersję przerzutki o oznaczeniu E-14. Elektroniczna wersja słynnej przerzutki ustanawia nowe standardy w zakresie zmiany biegów w rowerach elektrycznych. Dzięki połączeniu z funkcją eShift systemu Bosch eBike, miejscy rowerzyści, zapaleni sportowcy oraz miłośnicy wycieczek mogą korzystać z niezwykle płynnej zmiany biegów. Układ zmiany biegów składa się z elektronicznej jednostki przełączającej na kierownicy i jednostki przełączającej przy piaście. Zmiany biegów piasty E-14 pokazywane są na wyświetlaczach Bosch Intuvia, Nyon i Kiox.

Rohloff Speedhub E-14
Piasta Rohloff E-14 z modułem sterującym

System Bosch eBike synchronizuje się z Rohloff E-14. Dzięki synchronizacji możesz poczuć imponującą płynność ruszania. Wystarczy lekko nacisnąć przycisk przełącznika, a bieg zostanie płynnie zmieniony. Sekret tego działania jest prosty. W momencie uruchomienia zmiany biegów system firmy Bosch przejmuje moment obrotowy od układu napędowego, a nowy bieg w E-14 włącza się w ciągu 180 ms. Żaden inny system zmiany biegów nie jest obecnie szybszy.

Przekładnia rowerowa Rohloff E-14 została zastosowana w rowerze Gudereit ET-11 evo Rohloff.