29paź

Budowa przerzutki przedniej – nie taka skomplikowana

Jazda na rowerze jest szczególnie przyjemna, gdy wszystkie komponenty pracują poprawnie. Podczas jazdy pod wzniesienie możemy wybrać niskie przełożenie, na długiej prostej wyższe. W przypadku, gdy przerzutka odmówi współpracy, jazda staje się trochę uciążliwa. W celu wprowadzenia do tematu regulacji zapraszamy do zapoznania się budową oraz zasadą działania przerzutki przedniej.

Budowa przerzutki przedniej

W poprawnym przeprowadzeniu regulacji przerzutki przedniej, pomocna jest znajomość jej podstawowej budowy. Ze względu na dużą ilość producentów oraz konstrukcje, budowa poszczególnych przerzutek może się różnić.

Budowa przerzutki przedniej z klasyczną obejmą
Budowa przerzutki przedniej z klasyczną obejmą

Przerzutki przednie można podzielić ze względu na typ mocowania. Dostępne są przerzutki z klasyczną obejmą, E-type oraz Direct Mount. Przerzutkę z mocowaniem E-Type, montuje się pomiędzy ramą roweru a miską wkładu suportu. Natomiast przerzutki Direct Mount przykręcane są do zaprojektowanym w ramie otworów montażowych.

Jak działa przednia przerzutka?

Nie zależnie od sposobu mocowania, przerzutki przednie działają na tej samej zasadzie. W celu przerzucenia biegu przerzutki na wyższy bieg (na większą tarczę zębatą), naciskamy dźwignię manetki lub obracamy manetkę w przypadku manetek obrotowych. Wciśnięcie manetki powoduje ruch klatki przerzutki w stronę mechanizmu korbowego, przez co wewnętrzna strona klatki naciska na łańcuch powodujące jego przerzucenie. W przypadku zmiany biegu na niższy, zewnętrzna strona klatki przerzutki powoduje przesunięcie łańcucha na mniejszą tarczę zębatą.

Śruby ograniczające H i L

Śruby ograniczające mają za zadanie, nie pozwolić na przerzucenie łańcucha poza tarcze zębate mechanizmu korbowego. Śruba H ogranicza ruch klatki przerzutki w stronę mechanizmu korbowego, dzięki czemu nie dojdzie do przerzucenia łańcucha za największą tarczę zębatą. Natomiast śruba L ogranicza ruch klatki przerzutki w stronę ramy roweru, zapobiegając przerzuceniu łańcucha za najmniejszą tarczę zębatą.

Śruby regulacyjne przerzutki przedniej
Śruby regulacyjne H i L

Wkręcanie śruby L zgodnie ze wskazówkami zegara powoduje przesunięcie się klatki przerzutki w stronę największej tarczy zębatej mechanizmu korbowego. Skutkuje to zmniejszeniem odległości pomiędzy wewnętrzną stroną klatki a łańcuchem. W celu zmniejszenia odległości pomiędzy zewnętrzną stroną klatki a łańcuchem na najmniejszej tarczy zębatej należy wkręcić śrubę H zgodnie ze wskazówkami zegara.

Nie taka straszna regulacja

Poznanie zasady działania śrub regulujących pracę przerzutki przedniej pozwala na łatwiejszą i szybszą jej regulację. Poznanie odrobiny teorii sprawi, że nie będziemy mieli dużego oporu do zapoznania się z praktycznym aspektem regulacji przerzutki.