25lis

Regulacja tylnej przerzutki – spróbuj sam

Poniższe wskazówki mają na celu pomóc w regulacji tylnej przerzutki. Jeżeli linka przerzutki jest już zamontowana możesz dokonać regulacji zgodnie ze wskazówkami. Przed przystąpieniem do regulacji warto zapoznać się z budową tylnej przerzutki. Dzięki temu zrozumiesz jej sposób działania, dzięki czemu regulacja stanie się łatwiejsza.

Śruby ograniczające H i L

Zadaniem śruby H jest ograniczenie ruchu przerzutki, aby nie doszło do przerzucenia łańcucha za najmniejszą tarczę zębatą kasety. Natomiast śruba L ogranicza ruch przerzutki w celu zablokowania możliwości przerzucenia łańcucha poza największą tarczę zębatą kasety w kierunku szprych.

Śruby ograniczające H i L tylnej przerzutki
Śruby ograniczające H i L

W przypadku trudności z rozpoznaniem śrub, istnieje bardzo prosty i szybki sposób ich identyfikacji. Należy przełożyć łańcuch na najmniejszą tarczę zębatą kasety. Następnie wkręcić wybraną śrubę, jeżeli nastąpi ruch przerzutki, jest to śruba H. W przeciwnym wypadku jest to śruba L.

Regulacja śruby H

Na początku należy przełożyć łańcuch na najmniejszą tarczę zębatą kasety. W tym położeniu koło prowadzące przerzutki powinno znajdować się w jednej linii z najmniejszą tarczą zębatą kasety. Jeżeli tak nie jest należy użyć śruby H. Obracanie śruby zgodnie ze wskazówkami, przesuwa wózek przerzutki w stronę koła, natomiast przeciwnie do wskazówek zegara w stronę zewnętrzną.

Regulacja śruby L

Przed przystąpieniem do regulacji śruby L należy przełożyć łańcuch na największą tarczę zębatą kasety. Również w tym położeniu łańcucha koło prowadzące przerzutki powinno znajdować się w jednej linii z największą tarczą zębatą kasety. Jeśli wózek przerzutki jest przesunięty za bardzo w stronę koła, należy obrócić śrubę L zgodnie ze wskazówkami zegara. W przypadku gdy łańcuch nie wchodzi na największą tarczę zębatą, należy obrócić śrubę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Naprężenie linki przerzutki

Jeżeli łańcuch z trudnością przechodzi pomiędzy sąsiednimi tarczami należy wyregulować naprężenie linki. W przypadku gdy łańcuch nie chce zejść na mniejszą tarczę zębatą należy zmniejszyć naprężenie linki. W tym celu należy przekręcić śrubę znajdującą się przy manetce zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Jeśli łańcuch nie chce wejść na większą tarczę zębatą należy zwiększyć naprężenie linki poprzez przekręcenie śruby przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Regulacja śruby B

Śruba B odpowiada za naprężenie sprężyny znajdującej się przy mocowaniu przerzutki do haka ramy. Efektem działania śruby B jest zmiana odległości pomiędzy kółkiem prowadzącym a tarczami zębatymi kasety. Odległość kółka od największej tarczy zębate kasety powinna wynosić 5-6mm.

Śruba regulacyjna B tylnej przerzutki
Śruba regulacyjna B

Obracanie śruby B zgodnie ze wskazówkami zegara powoduje zwiększenie odległości pomiędzy kółkiem a tarczą. Natomiast obracanie przeciwnie do ruchu wskazówek zegara powoduje zmniejszanie odległości.

I gotowe

Jeżeli wszystkie kroki zostały wykonane poprawnie tylna przerzutka powinna chodzić precyzyjnie i bez zarzutu. Regulacja przerzutki wymaga cierpliwości oraz precyzji, lecz odwdzięczy się nam długą i niezawodną pracą podczas pokonywanych kilometrów.